
PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za oktobar 2011. 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA 

 

1. Zakon o javnom informisanju  

 

1.1.  Implementacija Zakona o javnom informisanju, obrađena je, jednim delom i kroz 

odeljak o slobodi izražavanja.  

 

1.2. Dnevni list „Danas“ objavio je 13. oktobra da su, uprkos Zakonom o javnom 

informisanju propisane zabrane vršenja bilo kakavog fizičkog ili drugog pritiska na javno 

glasilo i njegovo osoblje i uticaja podesnih da ih ometu u obavljanju posla, po rezultatima 

evidencije koju vodi Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS), u Srbiji za poslednje četiri 

godine zabeležena od 212 slučaja fizičkih i verbalnih napada na novinare, od čega je samo 17 

procesuirano. NUNS procenjuje da su nadležni obavešteni tek o svakom trećem slučaju 

pretnji i napada na predstavnike medija, što dramatično svedoči o stepenu nepoverenja 

struke u institucije. Statistika govori da napadnuti mogu da očekuju blagovremenu reakciju 

državnih organa u svakom četvrtom prijavljenom slučaju. Istraživanje ipak pokazuje da se 

broj pretnji i napada na novinare u posmatranom periodu smanjuje. Tako su 2008. godine, 

bila zabeležena čak 143 takva slučaja, 2009. godine 37, 2010. godine 19, dok ih je u nepunoj 

2011. godini bilo 13. Napadači na novinare najčešće odgovaraju prekršajno, ali su zabeležene i 

zatvorske kazne izrečene u krivičnim postupcima, po pravilu na granici zakonskog 

minimuma, ili čak i ispod njega, kao i uslovne i novčane kazne. 

 

2.  Zakon o radiodifuziji 

 

2.1. Kako piše dnevni list „Danas“, od početka ove godine, merama za naplatu radio 

televizijske pretplate obuhvaćeno je 140.000 građana Srbije koji je ne plaćaju. U najvećem 

broju slučajeva, RTS neplatišama šalje opomene. Prema navodima iz samog RTS-a, od 2007. 

godine, u svim delovima Srbije, neplatišama se upućuju opomene pred utuženje i 

istovremeno im se pruža i mogućnost da dugove Javnom servisu izmire u više mesečnih rata. 

U RTS-u navode da se u slučaju izostanka reakcije na upućene opomene, pokreće sudski 

postupak. Najviša naplativost pretplate ostvaruje se na području Beograda, gde u proseku 

iznosi od 65 do 70 odsto, i Vojvodine, gde je u proseku od 55 do 60 odsto. U južnoj i istočnoj 

Srbiji naplativost je najniža. Na području centralne Srbije, ona iznosi oko 35 odsto, a na jugu 

Srbije 15 do 20 odsto, kažu u Javnom servisu Srbije, a prenosi dnevni list „Danas“. U RTS-u 

dodaju da stepen naplate RTV pretplate varira u zavisnosti od ekonomske razvijenosti 

regiona koji se posmatra, a da na njega utiče i činjenica da se naplaćuje zajedno sa naplatom 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za oktobar 2011. 

 

električne energije, kao i da se u naplati primenjuje pravilo po kome se prvo u celosti izmiruje 

obaveza za električnu energiju, a tek potom ona za radio-televizijsku pretplatu. 

 

Zakonom o radiodifuziji predviđeno je da se finansiranje delatnosti ustanova javnog 

radiodifuznog servisa koje se odnose na ostvarivanje opšteg interesa utvrđenog zakonom, 

plaća radio-televizijska pretplata. Obavezu plaćanja radio-televizijske pretplate imaju vlasnici 

radio i TV prijemnika. Pretplata, u istom iznosu na celoj teritoriji Republike Srbije, plaća se 

na prijemnike po domaćinstvu, pri čemu je domaćinstvo, vlasnik dva ili više prijemnika, 

izuzev prijemnika u motornom vozilu, obavezno da plaća pretplatu samo za jedan prijemnik 

na istoj adresi. Pretplatu plaćaju i pravna lica, i to hoteli i moteli po jednu na svakih deset 

soba opremljenih televizijskim ili radio prijemnikom, a druga pravna lica, vlasnici 

prijemnika, po jednu na svakih 20 zaposlenih koji su u stanju da primaju program. Od 

obaveze plaćanja pretplate oslobađaju se samo domaćinstva-vlasnici prijemnika čiji je 

najmanje jedan član domaćinstva invalid sa 100% telesnog oštećenja, invalid sa manje od 

100% telesnog oštećenja, ako mu je, u skladu sa odredbama posebnih propisa, priznato pravo 

na dodatak za tuđu negu i pomoć, ili lice koje je trajno izgubilo sluh ili slepo lice. Od obaveze 

plaćanja pretplate oslobađaju se i pravna lica, i to ustanove za smeštaj korisnika, škole, 

zdravstvene ustanove i invalidske organizacije i preduzeća za radno osposobljavanje i 

zapošljavanje invalida, te diplomatsko-konzularna predstavništva, pod uslovom reciprociteta. 

Visina pretplate koja je inicijalno bila utvrđena zakonom, usklađuje se sa indeksom rasta 

cena na malo u Republici Srbiji u prethodnoj kalendarskoj godini, prema zvanično 

objavljenim podacima organa nadležnog za poslove statistike, uvećanim za 5%, te u ovom 

trenutku iznosi 500 dinara. Naplata mesečne pretplate vrši se preko javnog preduzeća koje 

obavlja delatnost proizvodnje i distribucije električne energije, na način utvrđen ugovorom, 

zaključenim između Javnog servisa i tog javnog preduzeća. Od ukupno prikupljenog iznosa, 

1,5% uplaćuje se na račun budžeta Republike Srbije za razvoj domaće kinematografije. Od 

prihoda ostvarenog naplatom pretplate na području Vojvodine, Javnom servisu Vojvodine 

pripada 70%. Pitanje naplativosti pretplate postalo je izuzetno bitno i u kontekstu nedavno 

usvojene Medijske strategije. Tokom njenog pisanja, bilo je više nego jasno da 

implementacija Zakona o radiodifuziji, u delu koji se odnosi na finansiranje javnog servisa, 

nije zadovoljavajuća. Naime, pretplata je uvedena kako bi se obezbedio stabilan i izdašan 

izvor finansiranja javnog servisa. Istovremeno, finansiranje iz pretplate trebalo je da javnom 

servisu obezbedi dodatnu distancu od vlasti, koju je teško obezbediti u uslovima neposrednog 

budžetskog finansiranja. RTS je, nažalost, umesto da radi na povećanju naplativosti 

pretplate, često delovao kao da je zapravo od nje odustao i da bi se rado vratio na neposredno 

budžetsko finansiranje. Očekivalo se da bi Medijska strategija mogla da postavi određene 

smernice za finansiranje javnog servisa u budućnosti, ali je ona tu, čini se, ipak zastala na 

pola puta. Naime, deklarativno, Strategijom se Republika Srbija obavezala da će obezbediti 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za oktobar 2011. 

 

siguran i javan finansijski okvir za funkcionisanje javnih radio-televizijskih servisa. Takođe, 

Strategija uočava da je nužno podići nivo ubiranja prihoda iz pretplate, kako zakonskim 

rešenjima, tako i boljom organizacijom toga posla. Strategija, međutim, u pogledu modela 

koji bi to mogao da obezbedi, ne nudi nikakve sugestije. Ono što je ipak dobro, jeste da se po 

prvi put insistira na finansiranju javnih servisa koje će biti u skladu s kriterijumima o 

kontroli državne pomoći. Ti kriterijumi podrazumevaju jasnu definiciju funkcije i obaveza 

javnog servisa, nadzor nad ispunjavanjem funkcija i obaveza, javnost finansijske kontrole, 

sprovođenje testa za uvođenje novih usluga, zabrane preplaćivanja (pri čemu treba uzeti u 

obzir i komercijalne prihode), srazmernosti i ponašanja na tržištu koje ne narušava pravila o 

zaštiti konkurencije. Njihovo navođenje u Strategiji bi zapravo trebalo da znači da se pitanje 

naplativosti pretplate ne može tretirati izolovano, da se ne može tretirati mimo konteksta 

odgovornosti javnog servisa u poslovanju i transparentnosti u trošenju i ono para što se kroz 

pretplatu prikupi.  

 

2.2. O tome kako borba protiv radio piraterije može da bude efikasna i uspešna, kada su 

ugrožene i neke druge službe, a ne samo legalni mediji, svedoči saopštenje policije objavljeno 

25. oktobra, o tome da su pripadnici Službe za borbu protiv organizovanog kriminala 

Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srbije, u saradnji sa Odeljenjem za borbu protiv 

visokotehnološkog kriminala Višeg javnog tužilaštva u Beogradu i Radiodifuznom agencijom, 

na osnovu naredbe istražnog sudije Višeg suda u Beogradu, izvršili pretresanje više objekata, 

kako bi pronašli studio i predajnik nelegalne radio-stanice „Radio Boss“ u Beogradu. U 

konkretnom slučaju, razlog intervencije jeste činjenica da je emitovanje ove stanice moglo 

dovesti do ugrožavanja bezbednosti vazdušnog saobraćaja, na šta je RATEL u više navrata 

ukazivao. Vlasnik stanice je identifikovan i određeno mu je policijsko zadržavanje. U 

saopštenju se navodi da je u njegovom stanu, pored emisione i studijske opreme, pronađeno i 

vatreno oružje u ilegalnom posedu. Policija je najavila podnošenje prijave za veći broj 

krivičnih dela, između ostalog i ugrožavanja bezbednosti vazdušnog saobraćaja, povrede 

autorskih i srodnih prava i neovlašćeno bavljenje delatnošću. 

 

RATEL je nastavio da objavljuje liste piratskih stanica u Srbiji, kojih je u oktobru bilo 50, 

odnosno za šest manje nego mesec dana ranije. Inače, to što je u konkretnom slučaju policija 

najavila da će protiv uhapšenog vlasnika piratske radio stanice podneti prijavu za 

neovlašćeno bavljenje delatnošću, pokazuje da je medijsko udruženje ANEM, imalo pravo 

kada je još pre gotovo dve godine policiji predlagalo upravo taj mehanizam borbe protiv radio 

piraterije. Naime, u obraćanju ministru unutrašnjih poslova i direktoru policije, još februara 

2010. godine, ANEM je ukazivao da je „način na koji se država do sada borila sa radio 

piraterijom neprimeren“, da „ni RRA, niti RATEL, sami ne poseduju mehanizme koji bi 

omogućili efikasno sprečavanje radio piraterije“, te da je saradnja sa ministarstvom 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za oktobar 2011. 

 

unutrašnjih poslova i policijom u tom smislu neophodna. U istom dopisu navodi se da se 

emitovanjem bez Zakonom o radiodifuziji predviđene dozvole, i to emitovanjem 

komercijalnih sadržaja – reklama i oglasa za nagradu, izvršava krivično delo iz člana 353. 

Krivičnog zakonika Republike Srbije. Citiranim članom zakona predviđeno je da će se 

novčanom kaznom ili zatvorom do dve godine kazniti svako ko se neovlašćeno i za nagradu 

bavi određenom delatnošću za čije obavljanje je, po zakonu ili drugim propisima donetim na 

osnovu zakona, potrebna dozvola nadležnog organa. 

 

2.3. Kablovski televizijski kanal Kopernikus stavljen je pod celodnevni monitoring 

Republičke radiodifuzne agencije, povodom navoda u medijima da se pregovara sa 

predstavnicima Srpske napredne stranke o zakupu osam sati programa ove stanice, ističe za 

„Danas“ Goran Karadžić, zamenik predsednika Saveta RRA. On dodaje da političke stranke 

imaju mogućnost da predstave svoje političke programe u medijima, ali samo tokom 

predizborne kampanje, nikako ranije. Prema njegovim rečima, RRA ne može da deluje „pre 

nego što se nešto desi“, ali može na osnovu sumnji da nadgleda određene emitere sa 

posebnom pažnjom, odnosno monitoringom tokom 24 sata, kao što je i učinjeno sa TV 

Kopernikus.  

 

Zakonom o radiodifuziji zabranjeno je reklamiranje političkih organizacija van predizborne 

kampanje, dok im se u toku predizborne kampanje garantuje načelo jednake zastupljenosti 

bez diskriminacije. U tom smislu bi zakup medijskog prostora, koji bi se vršio radi 

reklamiranja, bio nesumnjivo zabranjen. Osim što zabranjuje radio i TV stanicama da 

reklamiraju političke stranke van predizborne kampanje, Zakon predviđa i da politička 

stranka, organizacija ili koalicija, kao ni pravna lica čiji je osnivač politička stranka, 

organizacija ili koalicija, ne mogu imati dozvolu za emitovanje programa. U navedenom 

smislu, eventualno zakupljivanje delova programa elektronskih medija od strane političkih 

stranaka van predizborne kampanje, ako bi do njega došlo, bilo bi suprotno i duhu i slovu 

zakona u Srbiji. 

 

3. Zakon o nacionalnim savetima nacionalnih manjina 

 

3.1. Boris Labudović, dosadašnji predsednik Upravnog odbora Radiotelevizije Vojvodina 

(RTV) podneo je ostavku na mesto u ovom telu. Labudović je u obrazloženju naveo da je 

predstojeća izmena Statuta RTV-a radi usklađivanja ovog akta sa Zakonom o nacionalnim 

savetima nacionalnih manjina za njega neprihvatljiva. „Isti zakonodavac Zakonom o 

radiodifuziji propisuje nezavisnost i samostalnost u radu RTV-a, a Zakonom o nacionalnim 

savetima nacionalnih manjina to praktično poništava.“ „Ukoliko bi se potonji zakon striktno 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za oktobar 2011. 

 

poštovao, shodno tumačenju nadležnih, Upravni odbor i menadžment RTV-a ne bi birao čak 

16 od 21 odgovornog urednika“, istakao je Labudović, čija ostavka je stupila na snagu 4. 

oktobra. Labudović dodaje da direktor i glavni i odgovorni urednici Radio-televizije 

Vojvodine ne mogu da odgovaraju za uređivačku politiku, ako im tri četvrtine odgovornih 

urednika postavljaju Nacionalni saveti, te da RTV praktično gubi nezavisnost i samostalnost 

na tri od pet radijskih i televizijskih programa koje emituje. Upravni odbor je za novog 

predsednika izabrao Vanju Barišić-Joković.  

 

Upravni odbor pokrajinskog Javnog servisa, koji ima devet članova koje imenuje i razrešava 

Republička radiodifuzna agencija, nadležan je, između ostalog, da imenuje i razrešava 

generalnog direktora, imenuje i razrešava direktore radija i televizije i glavne i odgovorne 

urednike programa. Zakonom o nacionalnim savetima nacionalnih manjina, predviđeno je da 

nacionalni saveti manjina na čijim jezicima RTV emituje program, daju mišljenje u postupku 

imenovanja članova upravnog odbora, programskog odbora i generalnog direktora 

Radiodifuzne ustanove Vojvodine, kao i da utvrđuju kriterijume za izbor odgovornog 

urednika programa na jeziku svoje nacionalne manjine. Dalje, nacionalni saveti upravnom 

odboru predlažu imenovanje odgovornog urednika programa na jeziku te nacionalne manjine 

od kandidata koji se prijave i ispunjavaju uslove konkursa, odnosno daju mišljenje o 

kandidatima za odgovornog urednika programa na jezicima nacionalnih manjina, ukoliko se 

odgovorni urednik imenuje za više programa na jezicima nacionalnih manjina. Ostavka 

Borisa Labudovića ukazuje na teško održivu situaciju u kojoj upravni odbor i generalni 

direktor praktično imaju vezane ruke u odnosu na izbor rukovodećeg tima urednika u RTV-u. 

Imajući u vidu sporne odluke o smenama odgovornih urednika u manjinskim medijima, koje 

je u poslednje vreme donosio pre svega Nacionalni savet mađarske nacionalne manjine, te 

nesporne politizacije Nacionalnih saveta i njihovog stavljanja pod kontrolu vodećih 

nacionalnih partija nacionalnih manjina, postaje sve očiglednije da model koji je Zakon o 

nacionalnim savetima nacionalnih manjina usvojio, a radi ostvarivanja prava na samoupravu 

manjinskih zajednica u sferi javnog informisanja, zapravo preti da informisanje na 

manjinskim jezicima stavi pod apsolutnu kontrolu manjinskih oligarhija. Da sve bude još 

gore, Medijska strategija se ovim pitanjem, osim u meri u kojoj je deklarativno potvrdila 

garancije nezavisnosti javnih servisa u obavljanju svojih funkcija, zabrane uticaja na sadržaje 

njihovih programa i ograničavanja njihove nezavisnosti i samostalnosti, uopšte nije bavila. 

Ostaje da se vidi kako će se RTV sa problemom koji činjenično postoji nositi, odnosno hoće li, 

sa druge strane, ostavka Borisa Labudovića za svoj rezultat imati makar to, da se o činjenici 

da je Zakon o nacionalnim savetima nacionalnih manjina u sferi informisanja na manjinskim 

jezicima zapravo kreirao više problema nego što ih je rešio, razgovara otvoreno i bez olakih 

optužbi da je svako alternativno ponuđeno rešenje samo kršenje stečenih manjinskih prava. 

 


